fredag 30 juni 2017

Portföljförändringar Juni

Solen strålar utanför fönstret, klockan är 8 på morgonen och kvicksilvret har redan hunnit upp till 25 grader och en skön havsbris möter en när man öppnar glasskjutdörren från sovrummet och i bara kallingarna går ut på den stora terrassen för att avnjuta utsikten över havet och den goda frukosten som betjänten har förberett.

Sån utsikt varje morgon är inte fel...

Jag funderar ofta på vad jag och Fru Snålgris egentligen vill med allt sparande och gnetande, och ovan drömlika scenario kommer nog ganska nära den sanningen faktiskt. Det är speciellt lockande nu när det svenska vädret har varit mer eller mindre katastrofalt, en iskall vår och nu regn och rusk när semestern börjar för många landsmän. Om det är något jag hade önskat med svenskt väder är att det hade varit lite mer stabilt, att sommaren var över lag solig och varm med lite regnskurar då och då, inte med temperaturer som från en dag kan gå från +23 till +13 och där strålande sol byts ut mot iskalla vindar och iskallt regn som biter en i kinden. I tropikerna där vi varit några gånger regnar det givetvis också, men det är oftast bara skönt för regnet är sådär lagom kallt att det svalkar precis lagom när det är ca 32 grader i skuggan. Det blir aldrig så man fryser.

Nåväl detta inlägget ska inte handla om Herr Snålgris drömmar och tankar med vädret, utan om vilka förändringar som har skett i portföljen under Juni månad. En hel del förändringar har faktiskt gjorts, trots att strategin är "buy and hold". Låt oss titta närmare:

Köpt 470 st Nobina
Jag gillar denna busstillverkare som ligger bra till när många städer vill börja gå över till elektriska bussar, och de har även fått en hel del kontrakt förlängda. Idag tappade aktien 11% på grund av svag kvartalsrapport, och då slog Snålgrisen till. Kan ju finnas orosmoln bakom horisonten som t.ex. konkurrens från kinesiska BYD vars batteridrivna bussar man ser överallt i Kina.

Sålt 1100 st Telia Company
Många bloggkollegor har under våren sålt av sina innehav i Telia Company, och nu har jag också gjort slag i saken. Kunde inte komma på någon anledning längre till varför jag hade kvar detta bolag. Hejdå Televerket och tack för denna tid!

Köpt 180 st Sdip Tech Pref
Läste om detta bolag på Magnus Hernhags blogg, och tänkte "va fan vi får ju testa". En kvartalsutdelare som delar ut under våra två svagaste månader, December och September. Yielden är runt 7% vilket är riktigt trevligt.

Köpt 450 st Ocean Yield
Tror faktiskt på detta norska bolag som hyr ut stora fraktfartyg av olika slag för riktiga långtidskontrakt. En svikande konjunktur världen över kan ju givetvis bidra till att denna aktie tappar, men jag tror på detta bolag på kort och medellång sikt. Man får ju givetvis passa sig när yielden ligger på runt 9,5%, men utdelningarna som ramlar in är det än så länge inget fel på ;) Delar ut kvartalsvis.

Köpt 500 st Uniflex
Har haft detta bolag länge och nu när det har dalat lite passade jag på att köpa lite nya aktier. Bemanningsbranschen borde kunna gå bra nu med många nyanlända som ska börja jobba, och tjänstejobben blir fler och fler.

Sålt 180 st SAS Pref
Velade lite fram och tillbaka om jag skulle behålla tills inlösen 2018 eller sälja nu, och gjorde tillslut slag i saken och sålde. Det var många fina tusenlappar som ramlade in varje kvartal, men de pengarna får nu nya arbetsgivare hehe.

Köpt 220 Prospect Capital Corp
Ett amerikanskt riskkapitalbolag som riktar in sig på "middle market", dvs lånar ut pengar till mindre företag vars affärsidé de tror på. Detta är väl den stora rövaren i portföljen, det finns en hel del både positivt och negativt skrivet om detta företag och dess VD som har en förmåga att tala i tungor när besvärliga frågor ställs, så det är en rejäl chansning. Men man lever ju bara en gång, och jag ville ha lite fler månadsutdelare i portföljen.

Köpt 80 st Senior Housing Properties Trust
Äldreboende behövs i USA också, och REITs bör vara pålitliga utdelare än så länge i ett klimat med låga räntor. Vi får väl se vad som händer i USA när räntorna börjar gå upp. Aktien har backat en del sen inköp vilket är surt, men man får tänka långsiktigt.

Köpt 70 st Statoil
Denna aktie har backat en hel del, antagligen på grund av det sjunkande oljepriset. Dock tror jag att det kommer att behövs fossila bränslen och prospektering av sådant även inom en överskådlig framtid så det fick bli ett mindre köp när aktien backade rejält under Juni. Utdelningarna runt 5% är helt okej de också.

Köpt 300 st ALM Equity pref
Köpt in en ny fastighetspreff efter rekommendation från någon bloggare, minns inte vem. Har minskat en del i fastighetspreffar föregående månad då jag sålde halva innehavet i Klövern, så nu lyfte jag in en ny spelare. Vi får se hur den presterar. Fastigheter går fortsatt bra i Sverige.

Köpt 50 st Axfood
Har väldigt länge gått och spanat på denna aktie men den har bara gått upp och upp. Nu senaste veckan har den tappat lite och då blev det ett smärre inköp. Jag saknade nästan helt aktier i dagligvarusektorn och detta känns som ett riktigt stabilt innehav som kommer att dels bidra till en bättre nattsömn, och leverera utdelningar under många år. En skön balans till de många högutdelare som köpts in.

Köpt 190 st Corus Entertainment Inc.
En ny lirare i portföljen då jag ville vikta upp min exponering mot Kanadadollarn. Bolaget är ett av de större mediaföretagen i Kanada, men väldigt okänt för de flesta. De har en historia av fina utdelningar och kursen kändes hyfsat låg, så ett mindre inköp fick det bli. Yielden är finfina 8,8% men det finns risk för viss sänkning framöver om inte marginalerna förbättras. Också denna är en månadsutdelare.


När har ni det, månadens omfördelningar i portföljen. Trots att min plan är att låta pengamaskinen jobba ifred, är det svårt att hålla tassarna borta när köp- och säljlägen uppstår. Nu står sommaren och semestern för dörren och datortiden kommer att begränsas rejält till tider på dygnet då börsen är stängd, så Juli kommer att bli desto lugnare.

En sak som kan vara väl värd att nämna för alla ni som likt Snålgrisarna har belånat sin portfölj med Superlånet, är att se upp när ni säljer innehav som igår där, för då sjunker dessutom låneutrymmet och ni kan hamna under spärren och får betala mycket högre ränta. Detta hände Snålgrisen då han sålde av t.ex. Telia Company och för en liten stund låg under gränsen. Det kom två meddelande från Avanza, ett som meddelade att superlånsräntan inte längre gällde, och ett annat 5 minuter senare som meddelade att jag nu hade superlånsränta. Just detta med belåning av portföljen och dess olika påverkan tycker jag de kunde göra lite mera pedagogiskt, vilket har meddelats till dem via webbsidan. De svarade till och med och tackade för kommentaren. Ett av förslagen jag hade var att jag tycker det är konstigt att jag inte kan överföra pengar till "lånekontot" för att minska det, utan jag måste överföra pengar till kontot som lånet är kopplat till, och då bidrar dess saldo till att "amortera". Känns bakvänt och opedagogiskt. Kommer oavsett vilket att minska belåningsgraden lite, ligger på 9,1% vilket inte är speciellt mycket, men ändå högre än vad som jag tycker är bekvämt.

Jag hade som ett tramsmål att alla månadsutdelare skulle ge minst 1000 kr i utdelning varje månad, och med denna månadens inköp är detta mål uppnått och ca 1200 kr trillar nu in i ur och skur, tack för det.

Köper du mer eller mindre under sommaren?

2 kommentarer:

  1. Sålde även jag av mina sas pref, känns som det borde löna sig. Vi får se! :)

    SvaraRadera
  2. Det där du beskriver med att öppna balkongdörren och se oceanen ligga utanför sovrumsfönstret, så har jag och min fru det mer eller mindre gratis trots att vi är långt ifrån våra mål ekonomiskt.

    Det gäller att semestra smart.
    Här på Seychellerna betalar vi ingenting för boendet och flyget gick på några tusenlappar i business class. En liten försmak på vad som komma skall senare i livet :)

    SvaraRadera