tisdag 27 februari 2018

Köp och sälj under februari

Då var det dags igen. En ny månad har gått mot sitt slut och nya aktieaffärer har gjorts. Det har varit en skakig resa under vintermånaden februari, där börsen har gått både upp och ner. Det där tricket som innebär att man ska köpa när det är billigt har väl Snålgrisen lyckats sådär med. Det är inga problem att köpa när en aktie som man gillar går ner kanske 3%, problemet är att dagen efter kanske den går ner ytterligare 5% och då står man där med skägget i brevlådan och mumlar "varför kunde jag inte vänta några dagar". Det där med tålmodighet är väl inte Herr Snålgris starka sida.

Hur har vår portfölj gått under månaden? Låt oss se efter:



Det var precis vi tog oss över nollstrecket denna månaden. Det är alltid något att vara glad över. Dessutom slog vi ett av alla de jämförelseindex som finns. Som ni vet är vi primärt inga värdeinvesterare utan satsar främst på utdelningar, men det är ändå trevligt att se lite positiva siffror hos portföljen.

Månadens sälj

Denna månad har vi sagt tack och hejdå till några av våra innehav. Herr Snålgris har rensat upp lite i ett försök att minska både risk och antal företag. Dessa bolag har sålts av denna månaden:

Capacent Holding
Detta var ett av de första bolag som Herr Snålgris köpte, troligtvis på inrådan av någon annan bloggare samt att direktavkastningen på 10% lockade enormt. Dessutom hade jag jobbat med en Capacent-konsult i ett av mina tidigare uppdrag och tyckte bolaget lockade även av den anledningen, det var helt enkelt ett trevligt bolag med bra ledning. Dock gick det bara bra i början, efter några dåliga kvartal sjönk utdelningen som vid mitt tillträde låg på 5 kronor till nu endast 1 krona. Det som gjorde att vi sålde var dels två utdelningssänkningar på raken och att bolaget gjorde ett riktigt bra kvartal och gick upp som mest +17% under två handelsdagar. Vi gjorde break-even och tackade för kaffet. Detta är ett bolag jag inte borde ha köpt alls. Det är noterat på First North, är extremt känsligt för saker som föräldraledigheter hos de anställda samt att de är i en uppbyggnadsfas och behöver använda kassan till organisk tillväxt.

Astra Zeneca
Jag begriper mig inte på läkemedelsindustrin. Den är väldigt volatil med stämningar som haglar till höger och vänster. Dessutom påverkas den till viss del även av politiska beslut. Jag höjer mig med den den Astra Zeneca jag har i Investor, och sålde av denna aktie. Nu äger jag läkemedelsbolag endast via investmentbolagen och Johnson&Johnson (JNJ). Det får räcka.

Tele2
Detta bolag har gjort gott i Snålgrisarnas portfölj. De har stoltserat med en fin direktavkastning på runt 7% då vi köpte merparten av innehavet billigt direkt vid Brexit. Dessutom har bolaget vuxit med ca 45% sedan köp vilket inte är fy skam. Nu har de sänkt utdelningen så att DA är blygsamma 4,1% vilket gjorde att jag valde att halvera innehavet, och frigjorde därmed ca 45000 kr till andra inköp. Vi äger dessutom Tele2 via investmentbolaget Kinnevik.

Bosjö Fastigheter
Jag köpte för några månader sen aktier i detta bolag. Det är ett enfastighetsbolag som hyr ut Ellos huvudkontor och logistikcentra. Stabila kvartalsutdelningar och hygglig direktavkastning, men fick offras till förmån för bolag med mindre risk och mer tillväxt, samt att jag vill hålla nere antalet bolag som ägs.

Totalt fick jag från dessa försäljningar in ca 93000 kr

Månadens köp

Vad har vi då köpt för de månatliga insättningarna på 27000 kr och det frigjorda kapitalet från ovan säljordrar?

Microsoft Corp (10 st)
Jag har länge sneglat på Microsoft (MSFT). Med deras nygamla VD Satya Nadella har de tagit jätteklivet bort från deras mossiga officepaket och windows till molnet via Azure och Office 365, VR med deras Hololens, Internet of Things och även jättekliv mot Open Source. Ett paradigmskifte om du frågar mig som verkar i den branschen. Nu börjar till och med den mest inbitne Linux-nörden få upp ögonen för alla gratisprodukter Microsoft pumpar ut. Direktavkastningen är runt 1,5% men jag ser detta som ett stabilt tillväxtbolag som man ska äga länge. Det är dessutom en del i vår nya strategi att minska risken i portföljen, samt äga fler bolag som ingår i Avanzas Superlån.

Lockheed Martin Corp (3 st)
Detta bolag är nog inte så välkänt för de flesta som inte är insatta i amerikanskt krigsmateriel och amerikansk flygindustri. Det är ett gammalt bolag inom Defense och Aerospace, som säljer vapensystem som F-35 och Patriot bland annat. De har dessutom ett antal kontrakt hos NASA och håller även på med olika typer av raketmotorer som kanske kan användas till framtida resor till Mars. Dessutom är de på god väg att bli en Dividend King då de har höjt sin utdelning under många år. DA ligger runt 2,5%. Tyvärr är inte denna aktie med i Superlånet, men förhoppningsvis kommer det att ändras, då de känns väldigt solida. Riskerna är givetvis politiska, då de är beroende av en president som vill satsa på försvar och rymdfärd. Vill man vara med i denna sektor men föredrar fler civila tillämpningar bör man välja Boeing istället.

Investor (35 st)
Ett bolag som knappast behöver någon närmare presentation. Fyllde på när börsen fick en sättning.

Latour B (50 st)
Fyllde på även här när börsen tappade mark under några dagar. Ett investmentbolag med låg direktavkastning men det borgar för både värde- och utdelningstillväxt.

Axfood (70 st)
Fyllde på med fler Axfood när de tappade rejält efter en halvdan rapport. Ett av Snålgrisarnas kärninnehav som fylls på när möjligheterna uppenbarar sig.

Nobia (200 st)
Ett nytt tillskott till portföljen. Jag har länge varit sugen på att köpa denna kökstillverkare av olika anledningar och slog nu äntligen till. De finns med i Superlånet, stoltserar med en extrautdelning i år och var okej värderad.

Dedicare (70 st)
Det har inte gått så bra för Dedicare och de åkte på en rejäl snyting nu med senaste rapporten vilket marknaden straffade dem för. Jag tror dock långsiktigt på detta bolag och valde att göra en smärre ökning i innehavet. Fru Snålgris jobbar inom primärvården och hon ser inga antydningar på att vare sig kommun eller landsting anstränger sig för att göra sig till bättre arbetsgivare. Således söker de som vill ha bra arbetsvillkor till bemanningsbranschen istället.

Telia Company (400 st)
Telia höjde sin utdelning i år och har tappat i värde under ganska lång tid nu. Har de äntligen lämnat sina skumraskaffärer i Asien bakom sig och är redo för nya tag? Ärligt talat känns denna aktie ganska mossig, men det är svårt att hitta stora bolag med vettig direktavkastning, och jag ville ha något som avkastade > 5% och samtidigt är med i Superlånet.

Sabra Healthcare REIT
Många REITar har haft det kämpigt senaste året, och det har inte varit bättre för oss i Sverige som har haft dollarn att tampas med. Det hjälper föga att Dow går upp om dollarn tappar i värde samtidigt.  Jag passade på att göra en försiktig ökning i detta bolag då de kom med en hygglig rapport. Dock känns det som om det kan ta lång tid innan detta och liknande bolag som t.ex. OHI kan kämpa sig uppåt i värde. 

Knot Offshore Partners LP (40 st)
Detta bolag har som affärsidé att äga och hyra ut s.k. skytteltankers för att frakta olja och naturgas. Dock kan de vara känsliga för stigande räntor. Detta bolag kom dock med en solid rapport och jag valde att göra en försiktig ökning. Direktavkastningen ligger runt 9%.


Som ni ser har vi påbörjat resan att ställa om från diverse riskfyllda investeringar till mer stabilare storbolag med lägre direktavkastning med samtidigt större möjlighet till utdelningshöjning. Resan är bara påbörjad men vi har helt klart tagit en mer defensiv inställning till vårat investerande. Vi har dessutom minskat vår belåning med 2% och håller denna kassa till eventuella börsfall under Mars.

Hur har det då gått med utdelningshöjningarna detta året? Så här ser statistiken ut så här långt för våra 45 bolag:

Antal bolag som har höjt utdelningen: 14 st
Antal bolag som har sänkt utdelningen: 6 st

Dessvärre är det våra mindre innehav som främst står för höjningarna. Men detta ska vi som sagt ändra på under 2018.

Har du gjort en bra månad?

2 kommentarer:

  1. Spännande inköp av er. Har aldrig hört talas om KNOP tidigare. Försökte ge mig på att läsa deras senaste årsredovisning, men efter att ha scrollat genom 100 av 345 sidor så gav jag upp, haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Casette och tack för din kommentar!
      KNOP är ett litet udda innehav, men jag gillar såna bolag med stabila långtidskontrakt. Men med en direktavkastning på 10% ska man vara vaksam. HAr inte heller försökt mig på att läsa årsredovisningen. Brukar läsa kommentarerna på Seeking Alpha när rapporten släpps, där finns det folk som är betydligt kunnigare än vad jag är på att tyda rapporter.

      Radera