torsdag 5 april 2018

Månadsrapport Mars 2018

Då var det åter igen dags för månadsrapport. Det finns en stor fördel med att vädret har varit riktigt dåligt denna månaden, man har inte varit ute och spenderat så mycket pengar på förströelser utan tiden har främst gått åt till att sitta hemma eller jobba. Nackdelarna har varit att det är nu i början av året vissa större utgifter dyker upp, t.ex. fordonsskatt och bokning av resor till sommar och höst.



Vi har dock klarat oss utan allt för stora utgifter, och vår buffertkassa som ska vara ett skydd mot större oförutsedda utgifter har stått emot bra och ligger faktiskt i skrivande stund på all time high med 171 941 kr. Detta är alltså pengar som finns antingen i fysisk kontant form eller på bankkonton hos vår bank. När det kommer större utgifter som t.ex. när en tvättmaskin går sönder, då tar vi pengar från buffertkontot. Lånehajar göre sig inget besvär hos Snålgrisarna. Detta är en modell som alla borde följa, det känns väldigt tryggt att ha några månadslöner snabbt tillgängliga om det dyker upp oväntade situationer. Fördelen med att ha tillgång till likvida medel är att mängden dyra försäkringar kan minskas. Nu är vi knappast överförsäkrade, men det är en bra krockkudde oavsett.

Inkomster

Vad har då hänt på inkomstfronten under mars månad? Låt oss se:

Nettolöner: 50 025 kr
Utdelningar: 17 480 kr
Övriga inkomster: 5115 kr
Totalt: 73 620 kr

En ganska ordinär månad för två heltidsarbetare. Pengamaskinen har gjort sitt och gett oss rikligt med utdelningar, och övriga inkomster är bl.a. barnbidrag, lite föräldrapenning samt påskgåvor från släktingar. Jag har en faster som precis har sålt sitt hus och fick en ganska bra slant över, och hon delar ut dessa pengar till sina syskonbarn, dvs till mig och en annan kusin. Av dessa pengar går 50% till Lilla Snålgrisen och resten oavkortat in i pengamaskinen. Det är bara att tacka och ta emot.

Utgifter

Vi har haft lite varierande utgifter denna månaden, då vi gjort en del bulkinköp av förbrukningsvaror, t.ex. tandkräm, schampo, ris, köttfärs etc. Vi passar på att handla detta på CityGross under sista helgen i månaden då vi har 10% rabatt. Fru Snålgris har haft lite problem med magen och styrt om dieten lite så vi tvingas dessvärre köpa lite specialkost som har fördyrat matinköpen något, men hälsan går alltid först! Låt oss se på budgettavlan för mars:

Mat: 3856 kr (4000 kr)
Kläder: 79 kr (500 kr)
Bostad: 4825 kr (4252 kr)
Övrigt: 5078 kr (4139 kr)
Transport: 2366 kr (1628 kr)

Totala utgifter landade på: 16 204 kr

Det som sticker ut negativt här är bostadskostnaden, och här är det den dyra elräkningen på 2300 kr som drar iväg en del. Det har varit kallt här om nätterna (och dagarna också för den delen) och värmepumpen behöver ta hjälp av elpatronen. Nästa månad går vi över på ett nytt elavtal som ska spara några hundralappar om året, så förhoppningsvis kan elkostnaden över sikt minska. Transport kostade också lite mer än vanligt på grund av ett trasigt glödstift som behövde åtgärdas. Tar man hand om sin bil så tar den hand om dig, eller vad man nu säger. Övrigt-kategorin skenade iväg pga en extraräkning från kommunen gällande barnomsorg. Tydligen ska man uppdatera sin lön manuellt på deras webbsida, och detta hade vi inte gjort mer än för 3 år sen då vi skrev in Lilla Snålgris. Då jobbade Fru Snålgris som timanställd och tjänade bara en bråkdel av vad hon tjänar nu. Detta hade vi inte uppdaterat, men kommunen hade varit snälla nog och kontrollerat detta, och skickat ett extra inbetalningskort på 1354 kr.

Vi hamnade totalt sett på 12% högre utgifter än budget. Men totalt sett hade vi en sparkvot på hela 74%. Det är inte fy skam tycker jag.

12 kommentarer:

  1. 74% är verkligen inte fy skam!
    Jag måste säga att jag är imponerad över att ni lyckas hålla kostnaderna för mat så lågt som ni gör, trots specialkost och en liten snålgris :)

    Hemma hos oss landade vi på smått otroliga (för oss) 3.000kr för mars, men detta beror på att vi körde större inköp i februari och vi är bara två stycken där hemma. En "vanlig" månad hamnar vi på 3.500-4.000kr.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Casette och tack för din kommentar!

      Ja man får vara väldigt selektiv med vad man stoppar i varukorgen och utnyttja alla rabatter som finns för att komma ner på dessa nivåer. Sen är det en fördel om man gör allting själv från grunden, det är billigare att göra egen våffelsmet än att köpa färdig, likaså med såser,pizza osv. Såklart äter vi nästan alltid matlåda på jobbet. Restauranger besöker vi sällan mer än på semestern, då vi tycker att de flesta har undermålig mat, vi båda är ganska bra på att laga mat själva och Fru Snålgris har en kockutbildning i bagaget som underlättar i planering, inköp och genomförande. Frukost lägger vi inte många kronor på, då vi har möjlighet att äta på jobbet. Det blir lite yoggi, en kaffe och en macka för min del. Matkontot går upp minst en tusenlapp på sommaren när vi är lediga.

      Radera
  2. 74% är bra jobbat! Vad brukar ni ha för sparkvot i snitt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej minimalistspararen! Tack för kommentar!

      För 2017 låg vi i snitt på 72% i sparkvot, och nu 2018 ligger vi på 73%. Dock är det sommarmånaderna som sänker oss med mycket utemat och aktiviteter. Det är dyrt att ha semester ;) Semesterersättningen räcker precis till att betala kvarskatten hehe.

      Radera
  3. Tänker du att få ekonomiskt stöd, vilket verkligen behöver?
    Tycker du idag om hur man får lagligt lån?
    Tänker du att starta ditt eget företag?
    Har du skulder att betala? Vill du betala skolundervisning?
    Behöver du brådskande lån för att betala räkningar?
    Det här är din chans att nå dina önskemål. Vi hjälper dig i alla typer av lån.
    Kredit lån, lån för företag och studielån?
    Vi ger privat lån av något slag
    Lån till 2% räntor för mer information
    Kontakta oss via e-post {fhacyberservics@gmail.com}

    DEBTORS INFORMATION:

    Kreditbelopp:
    Namn låntagare:
    Kontaktuppgifter för låntagaren:
    Du och staten:
    Stad:
    Nationalitet:
    Finansieringslån:
    Lånets löptid:
    Civilstånd:
    Lappa:
    Sex:
    Månadsinkomst:
    E-post: fhacyberservics@gmail.com
    Telefonnummer: +1903) 568-0039
    Herr Tony Rock
    Allmän konsulent

    SvaraRadera
  4. Hej alla där ute, jag hoppas att ni är okej ??? Mina namn är fru Melissa Nicholas, jag kommer från Kansas för några månader sedan blev jag sugd i en dålig ekonomisk situation och jag behövde ett brådskande lån att betala mina räkningar och få tillbaka på mina fötter ekonomiskt på grund av min nuvarande ekonomiska situation min bank vägrade att ge mig ett lån så att jag var kvar med inget annat alternativ än att leta efter ett osäkert lån online, under min forskningsprocess jag blev offer för bedrägerier och jag förlorade nästan 750 dollar och jag hade mer problem och jag gav nästan Upp hopp om att få ett lån tills jag hittade en online-posta posten var ett gemensamt vittnesbörd från Frank Frank från Charleston States som vittnar om hur han fick $ 50,000 från Kathy Finance Inc. efter att ha läst inlägget bestämde jag mig för att kontakta Kathy Finance Inc. via e-postkontakt som delades i inlägget, godkändes min osäkra låneförfrågan på $ 350.000 inom 72 timmar efter min begäran och mitt lån betalades på mitt bankkonto utan att någon saknas.

    Jag vill uttrycka min djupa tacksamhet och ge råd till de lånesökare där ute för att vara väldigt vaksamma eftersom det finns många scammers där ute med det enda syftet med
    bedräger de oskyldiga lånesökarna, så ni måste vara försiktiga och vaksamma .. För dem som behöver ett lån rekommenderar jag Kathy Finance Inc, du kan kontakta företaget via e-post: kathyrichardfinance@hotmail.com


    Tack för att du läste mitt vittnesbörd, jag önskar dig lycka till.

    Din
    Melissa Nicholas.

    SvaraRadera
  5. Att få ett legitimt lån har alltid varit ett stort problem För kunder som har ekonomiskt problem och behöver lösningar på det. Frågan om kredit och säkerhet är något som kunderna alltid är oroliga för när de söker lån från en legitim långivare. Men .. vi har gjort skillnaden i utlåningsindustrin. Vi kan ordna ett lån från intervallet $ 5.000.00 USD till $ 500.000.000.00 USD så låg som 3% intresse Vänligen svara genast på det här mejlet: billjohnson.loanfirm011@gmail.com

    SvaraRadera
  6. We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )

    We Have Loan Programs Tailored For Any Profile And You've Come To The Right Place To Satisfy Your Business Needs. If Your Company Or You Know Of Any Company With Viable Projects / Proposals That Needs Financing, Kindly Write Us With The Loan Requirement. Please, Contact Us For More Information: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )

    You Will Hear From Us. Well Nice To Meet You And I look forward to our Business Acquaintance. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )

    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )

    We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: SuiteCapitals@gmail.com ( SuiteCapitals@post.com )

    SvaraRadera
  7. Få ett lån idag till lågt pris gäller nu lån ges med en hastighet på 2% gäller nu kan detta öka din verksamhet till en högre höjd. Vi erbjuder lån till företag och personliga personer, om du behöver ett lån för att starta ett företag eller lån för att betala av räkningar, kontakta oss via (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com) nu och få ett lån från vårt företag ... Jag gör de bästa låntjänsterna.

    Låneerbjudande.

    SvaraRadera
  8. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera
  9. Hej herr fru
    När man står inför ett problem är det alltid en lösning.
    Jag är en specifik långivare, specifik och seriös.
    Jag erbjuder finansiella lån på 5 000 till 8 000 000 euro till alla seriösa människor som verkligen behöver det, med en ränta på 3% per år. Jag är tillgänglig för att tillfredsställa mina klienter inom två dagar efter mottagandet av begäran.
    Om du är intresserad, tveka inte att kontakta mig på min e-post: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej alla, det här är ett vittnesbörd om hur jag fick mitt lån, jag har blivit lurad av så många företag som har hävdat att de är riktiga långivare, men alla mina ansträngningar var förgäves, jag har tappat över 4200 euro till falska långivare som hävdar att vara vad de inte är. Tills min vän presenterade mig för rätt långivare som jag kontaktade och jag fick mitt lån framgångsrikt från dem inom bara 48 timmar, kommer jag att rekommendera alla som söker lån att kontakta dem utan rädsla via e-post: mobilfunding1999@gmail.com eller WhatsApp: +12342411827 och få ditt lån Asap.

    SvaraRadera